اطلاع‌رسانی بازی‌های رومیزی وضعیت‌شناسی

معرفی بازی رومیزی: ابلون

حجت السلام سید رضا موسوی زواجری

کارشناس بازی های دیجیتال

معرفی بازی ابلون

در راستای معرفی بازی های رومیزی به بررسی بازی “ابلون”[1] می پردازیم این بازی در عین جذابیت و سادگی بسیار سخت و پیچیده می باشد . بازی ابلون از سری بازی های انتزاعی و استراتژی بوده و برای پیروزی در این بازی نیاز به شانس نداشته و باید و از مهارت های ذهنی استفاده کنید .

در سال 1990 که این بازی توسط میشل لالت و لورانت لیوای انتشار یافت توانست با استقبال بی نظیری روبرو شده و در بیش از سی کشور دنیا بازی شود طبق اطلاعات سایت ویکی پیدیا[2] در سال انتشار توانست بیش از 4.5 میلیون نسخه را به فروش برساند که طبیعتا تا کنون آمار بالاتری وجود دارد .

پیچیدگی این بردگیم دو نفره به نحوه استراتژی بازیکن در حمله یا ضد حمله یا حرکت خنثی میباشد ؛ پیروزی در ابلون مشروط به بیرون انداختن تعداد معینی از مهره های حریف(6 عدد) خواهد بود.

سبك : انتزاعی استراتژی نوبتی

تعداد بازی کن:دو نفره

زمان بازی :5 دقیقه به بالا

محتویات بازی

یک برد شش ظلعی

28 گوی در دو رنگ )هر بازیکن 14 گوی سفید یا سیاه)    

قوانین بازی

این بازی چند قانون ساده بیشتر ندارد لکن استفاده از قوانین برای پیشبرد تاکتیک ها نکته قوت این بازی مهیج میاشد

  1. بازیکن در نوبت خود می تواند یک یا دو یا سه مهره خود را یک خانه از جهت های دلخواه حرکت دهد
  2. تعداد مهره های انتخابی بازیکن همهگی در یک سو حرکت می کنند و نمی توان هرکدام از مهره ها را به جهت های متفاوت فرستاد
  3. برای بیرون راندن مهره های حریف که هدف نهایی از انجام این بازی می باشد باید مهرهای بازیکن اقلا یکی بیشتر از مهره های حریف باشد مثلا یک مهره حریف با حرکت 2 یا 3 گوی ما به سمت بیرون هدایت می شود
  4. برای بیرون کردن مهره حریف باید پشت مهره حریف خالی باشد یا مهره های بازیکن همسو با مهره حریف باشد .

 

نقد و بررسی

بازی ایلون بازی در عین سادگی بشدت پیچیده می باشد و همین باعث جذابیت این بازی خواهد بود میتوان گفت با تعدد استراتژی میتوان گفت هیج راه معین و خاصی برای برای پیروزی وجود ندارد و هرکسی با توجه به نوع بازی خود می تواند از سبک های تهاجمی، ضد حمله راه خود را برای بیرون کردن مهره حریف اقدام کند این تنوع در انتخاب استراتژی باعث میشود که هیچ یک از بازی ها شبیه یک دیگر نباشند یا بازی نزدیک به برد به شکستی بی انجامد ؛ سطح بازی اقراد باتوجه به قدرت پیشبینی جرکت بعدی حریف و برنامه چینی برای مقابله با استراتژی حریف متفاوت می باشد .

با توجه به وجود روایاتی که اهل بیت (ع) از بازی شطرنج  نهی کرده اند[3] و آن را نوعی از قمار معرفی می نمایند میتوان بازی های دیگری را جایگزین شطرنج قرار داد و حتی با ترویج و برگذاری مسابقات در حد محلی و کشوری به ترویج تفریحات حلال برای خانواده ها پرداخت هرچند فقها امروزه با توجه به خروج شطرنج از الات قمار فتوی به حلیت بازی شطرنج بدون برد و باخت می دهند .

[1] abalon

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Abalone_(board_game)

عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلشِّطْرَنْجُ وَ اَلنَّرْدُ هُمَا اَلْمَيْسِرُ   الکافي  ,  جلد۶  ,  صفحه۴۳۵   .[3]

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *