اطلاع‌رسانی وضعیت‌شناسی

واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و تحولات بازی

با تداوم پیشرفت­ هاي فناورانه در حوزه واقعیت مجازي و واقعیت افزوده، احتمالاً طی یک دهه آینده، فارغ از محتواي مصرفی، نحوه مصرف رسانه ­ها کاملاً تغییر خواهد کرد. طبق پیش­ بینی­ ها، در آینده ­ای نزدیک هدست­ های واقعیت مجازي بسیار کوچک­تر و سبک­تر شده و ویژگی­ های بیشتری مانند تشخیص حرکات دست و فناوری ردیابی چشم را در خود جای می­دهند.

در 5 سال گذشته شاهد رشد تدریجی تولید بازی­ های واقعیت مجازی بوده‌­ایم و باید توجه داشت که بحث در مورد آینده صنعت بازی، بدون توجه به مفهوم جهان مجازی کامل نخواهد بود. این جهان مجازی برخط را عموماً به صورت جامعه ­ای غیر متمرکز می­ شناسند. یک قلمرو مجازی موازی که در آن همه می­ توانند وارد شوند و زندگی دوم خود را سپری کنند. فضایی سه بعدی که کاربران آن قادرند بازی، کار یا تعامل کنند. در حالت ایده ­آل، جهان مجازی با ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، اقتصادی جدید و مختص به دنیای خود را ایجاد خواهد کرد.[1]

هوش مصنوعی و تحولات بازی

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بازی سابقه­ ای طولانی دارد. تولیدکنندگان می­توانند از الگوریتم­ های هوش مصنوعی در تولید و ارتقای بازی­ها بهره ببرند. بازی­سازان می­توانند با استفاده از این ابزار، سطوحی از بازی را ایجاد کنند تا بازیکنان بتوانند هر بار از تجربه­ ای تازه و زنده لذت ببرند.

محققان این حوزه و بازی­سازان در تلاش­اند تا با بهره­ گیری از سیستم ­های هوش مصنوعی، بازی­ها را به گونه­ ای طراحی کنند که برای بازیکنان سرگرم کننده باشند. همچنین در آینده شاهد همکاری طراحان انسانی و الگوریتم­های رایانه­ای برای ایجاد نسل بعدی بازی­های دیجیتال خواهیم بود. اگرچه هوش مصنوعی هنوز نتوانسته بازی­ های باکیفیتی را به صورت کامل ایجاد کند، اما مطمئناً می­تواند بازخورد ارزنشمندی را برای طراحان بازی فراهم کند. همچنین مدل سازی بر مبنای داده­های جمع ­آوری شده از تجربه بازیکنان، بازی­سازان را برای طراحی بازی­هایی پویا و منطبق بر سلیقه کاربران کمک می­کند.[2]

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *