در این بخش به معرفی فعالان عرضه و توزیع که سهم بزرگی از تجارت بازی دارن می‌­پردازیم؛ هم از نظر تعداد (تعداد فعالان عرضه خیلی بیشتر از باقی فعالان می­باشد) و هم از نظر حجم تراکنش مالی (به دلیل عوامل زیادی مثل قاچاق، رعایت نکردن قانون کپی رایت، مصرفی بودن یک سری از محصولات، انحصاری نبودن همکاری عرضه ها یا تولیدکننده های خاص و …). 

اسم این گروه از فعالان صنعت بازی رو بازارچه ها گذاشته ایم چراکه بالاخره هر کدام به نحوی بستر عرضه بازی و لوازم گیمینگ هستند.

«فروشگاه های آنلاین بازی و لوازم جانبی گیمینگ» داخلی و خارجی (اپ استورها و سایت ها و مارکت های آنلاین مثل بازاد، استیم و …) و «فروشگاه های عرضه فیزیکی بازی و لوازم جانبی گیمینگ» دوتا از بزرگترین فعالان سیستم عرضه هستند که پایداری بیشتری نسبت به باقی فعالان این عرصه دارند و خیلی از تغییر و تحولات صنعت بازی نمیتواند ضربه غیر قابل جبرانی به آنها بزنند؛

چراکه از طرفی عوامل زیادی وجود دارند که شرایط فعلی نظام عرضه رو تعیین می کنند و فقط با یک تغییر در صنعت بازی، کل نظام عرضه مختل می شود. مگر اینکه تغییر خیلی بزرگی که روی همه صنعت گیم یا کلی اقتصاد تاثیرگذار باشد اتفاق بیفتد. مثلا چیزی در حد پاندمی کرونا.

از طرف دیگه تاریخچه گیم در ایران شاهد کلی رویش و ریزش در باقی صنعت بازی (مثل استودیوهای بازی سازی، مجلات گیم و …) بوده ولی روز به روز تعداد فعالان عرضه بیشتر شده و این روند صعودی بوده.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *