حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی طباطبایی شیرازی؛

 کارشناس، پژوهشگر  در حوزه بازی های دیجیتالی    

ژانر آرکید[1]

این سبک از قدیمی ترین سبک های بازی است که به خاطر سادگی، آن بازی‌ها بر اساس این سبک عرضه می‌شدند. این سبک به علت این‌که بازی‌هایی که در آن عرضه می‌شدند حالت اکشن (زد و خورد) دارد عده‌ایی آن را زیر مجموعه سبک اکشن می‌شمارند.

سبک آرکید از عامل سرعت و دقت وحتی قدرت، بهره می‌برد و کاربر را در محدوده زمان یا جان قرار می‌دهد تا او را به چالش بکشاند.

این سبک بازی معمولا کاربر یک «آواتار» (از یک سفینه جنگی گرفته تا توپ و آدم) را کنترل می‌کند و به سمت چپ و راست، و یا بالا و پایین حرکت می‌کند. همچنین بازی‌ها گرافیک ساده‌ایی دارند و عمدتاً دارای صحنه بازی ثابتی نیز هستند.

هدف در این نوع بازی ها جمع آوری امتیاز است.

این بازی‌ها ابتدا بر روی دستگاه های بزرگی عرضه می‌شدند که در فروشگاه‌ها و مراکز بازی قرار می­گرفتند. این دستگاه‌ها با انداختن سکه، امکان بازی به کاربر می­دادند. معمولا در این نوع بازی‌ها زمان مهم نیست و کاربر به تعداد جانی که در ابتدای بازی به او داده می‌شود، می­تواند بازی کند. به همین دلیل این نوع بازی‌ها بین مردم به «بازی‌های سکه‌ای» معروف بود. بعدها شرکت­ها این نوع بازی­ها را در کنسول­های خانگی، مثل آتاری عرضه کردند و کم‌کم جایگاه دستگاه‌های آرکیدی (سکه­ای) کم شد.

امروزه دستگاه‌های آرکیدی نیز رواج دارند؛ اما بازی‌هایی که عرضه می­کنند مختلف است و دیگر مختص سبک آرکید نیستند. ماشین بازی، شبیه سازی هواپیما، فوتبال، رقص، بازی‌های اکشن و مختلفی در این دستگاه‌ها عرضه می­شوند.

ویژگی‌های ژانر

هدف در بازی جمع آوری امتیاز است و دست آخر کاربر می تواند امتیازی را که به دست آورده است، ثبت و نام خود را وارد کند. امتیاز بالا گویای مهارت بالای کاربر است و هر کس امتیاز بالاتری را بتواند ثبت کند، می‌تواند مدعی شود که از دیگران در بازی بهتر است و این انگیزه اصلی برای تکرار بازی است.

بازی برای هر حرکت، طی زمان، جمع آوری آیتم و یا کشتن نیروهای دشمن به کاربر امتیاز می‌دهد و این امتیاز نشان دهنده میزان مهارت کاربر است، به همین دلیل به این نوع سبک، «بازی امتیاز گیری» نیز گفته می‌شود.

  • مراحل بازی

سبک آرکید یا تک مرحله‌ای است و بازی به مرور سخت‌تر می‌شود و یا این‌که بازی دارای مراحل پشت سر هم است که هر مرحله نسبت به مرحله بعدی سخت‌تر می‌شود. مراحل بازی در مجموع یکسان هستند؛ فقط چند چالش جزئی وجود دارند که در مراحل بالاتر اضافه می‌شود. تفاوت اصلی مراحل در افزایش سرعت بازی و قوی‌تر شدن دشمنان است.

  • جان در بازی

یکی دیگر از چالش‌های بازی داشتن «جان» در بازی است. کاربر تعداد محدودی جان دارد که در بعضی بازی‌ها می‌تواند در حین بازی جان اضافه بگیرد و در برخی کلا یک جان بیش‌تر ندارد و بعد از اولین شکست می‌میرد و باید بازی را از ابتدا شروع کند.

  • گرافیک بازی

این سبک بازی‌ها طراحی ساده‌ای دارند. بعضی‌ دارای گرافیک پیکسلی هستند و بعضی که به‌روزتر می‌باشند، گرافیک انیمیشنی و ساده دارند. صحنه بازی در اکثر بازی‌های ارکیدی ثابت است یا این‌که اگر صحنه حرکت و تحرک دارد، دارای جزئیات نیست و خیلی ساده تغییر می‌کند.

در کنسول‌های قدیمی، به دلیل این‌که قدرت گرافیک و پردازش پایین داشتن این نوع بازی‌ها به راحتی بر روی آن‌ها اجرا می‌شد؛ بازی سازها به دنبال بازی‌های آرکیدی برای کنسول‌های قدیمی بودند؛ اما با پیشرفت کنسول بازی، امروزه سبک آرکید به یک دست گرمی برای بازی ساز تبدیل شده است که در آن بازی ساز می‌باید خلاقیت و ابتکار از خود نشان بدهد؛ وگرنه مورد استقبال کاربر قرار نمی‌گیرد.

 

 

 

بازی‌های مطرح آرکید

اسلحه سنگین[2]

این بازی حالت چند نفره دارد. در آن، کاربر نقش یک تانک است که به هواپیماها و هلیکوپتر‌های در آسمان شلیک و با جابه‌جا شدن از تیرهای آن‌ها فرار می‌کند. این بازی توسط شرکت «پاپ کاپ گیم»[3] در سال 2005 عرضه شده است.

تغذیه دیوانگی[4]

این بازی توسط شرکت «پاپ کاپ گیم» عرضه شده است. داستان بازی در مورد یک ماهی است که باید به صدر زنجیره غذایی برسد و تنها راه رسیدن به آن، این است که ماهی‌های کوچک‌تر را شکار و از دست ماهی‌های بزرگ‌تر فرار کند. این سری از بازی‌ها عبارتند از:

  1. تغذیه دیوانگی1، محصول سال 2004؛
  2. تغذیه دیوانگی 2، محصول سال 2006؛
  3. تغذیه دیوانگی 3، محصول سال 2016 (این بازی مخصوص موبایل عرضه شده است).

پجلی[5]

این بازی در سال 2007 عرضه شده است. کاربر باید توپ را به مهره های بالا سر بزند و از بین ببرد و در این حال با جابه­جا کردن راکت (تخته)، نگذارد توپ از صحنه خارج بشود.

پک­من[6]

بازی «پک ـ من» یک بازی آرکید قدیمی است که در سال 1980 توسط شرکت ژاپنی «بندای نامکو اینترتیمنت»[7] عرضه شده است. این بازی بیش از 14میلیارد دلار سود برای شرکت «نامکو» داشته و بر اساس این بازی چندین دنباله، دو سری سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی ساخته شده است. داستان بازی، موجود پیکسلی به نام «پک من» است که باید خط‌های بازی را در راه‌های پیچ در پیچ بخورد و امتیاز کسب کند و در عین حال باید از دست پاکمن‌ها[8] فرار کند. بازی‌های مختلف و به روز بر اساس نسخه اصلی این بازی ساخته شده‌اند، که عبارتند از:

  1. پک من، محصول سال1980؛
  2. آقای پک من،[9] محصول سال1981؛
  3. پک من وی­اس،[10] محصول سال2003؛
  4. پک­من قهرمانی،[11] محصول سال2007؛
  5. پارتی پک من،[12] محصول سال2010؛
  6. پک­من و ماجراهای ارواح،[13] محصول سال2013؛
  7. موزه پک­من،[14] محصول سال2014؛
  8. پک من و ماجراهای ارواح 2 ، محصول سال 2014؛
  9. پک من 256،[15] محصول سال201؛
  10. پک­من قهرمانی2،[16] محصول سال 2016؛

 


 

[1]. Arcade.

[2]. Heavy weapon.

[3]. PopCap Games.

[4]. Feeding Frenzy.

[5]. Peggle.

[6]. PACMAN.

[7]. BANDAI NAMCO Entertainment.

[8]. Puckman.

[9]. Ms. PacMan.

[10]. PacMan Vs.

[11]. PacMan Championship.

[12]. PacMan Party.

[13]. PacMan and the Ghostly Adventures.

[14]. PacMan Museum.

[15]. PacMan 256.

[16]. PacMan Championship Edition 2.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *