حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی طباطبایی شیرازی؛

 کارشناس، پژوهشگر  در حوزه بازی های دیجیتالی

 

ژانر ماجراجویی[1]

بازی‌های این سبک رویکرد سبک ماجراجویی دارند و اصل در بازی، بیان داستان، انتخاب دیالوگ و طرح و اجرای معماهایی برای پی بردن به داستان بازی است؛ بر خلاف ماجراجویی اکشن که معماهای بازی، بیش‌تر به بالارفتن ازجایی، پریدن و تیراندازی تبدیل شده است.

این سبک از بازی دارای یک داستان قوی است که مخاطب را با خود می‌کشاند. کارکتر‌های بازی می‌باید شخصیت‌های پخته‌ای باشند تا ضمن جذابیت برای مخاطب، آن‌ها را با خود همراه کنند. معماهای بازی نیز در این سبک پیدا کردن اشیا، گذاشتن اشیا کنار هم، حل پازل و انتخاب یک دیالوگ درست می‌تواند باشد.

در بازی «فارنهایت: ایندیگو پرافیسی»[2] در ابتدای بازی، کاربر در نقش یک کارآگاه باید آثار قاتل را جست‌وجو کند و هر چه موارد بیش‌تری پیدا کند، سریع‌تر و راحت‌تر می‌تواند در ادامه داستان به قاتل دست یابد.

همچنین در بازی «هوی رین»،[3] در انتهای بازی، کارگاه با داشتن اطلاعتی که از ابتدای بازی جمع آوری کرده است و کنار هم گذاشتن آن‌ها می‌تواند به ماهیت قاتل پی ببرد؛ اما اگر کاربر نتواند معماها را درست کنارهم بگذارد، پلیس نمی‌تواند قاتل را پیدا کند.    

این سبک بازی چند حالت دارد: یک حالت سوم شخص است و پر تحرک؛ به طوری که کاربر، کارکتر بازی را حرکت می‌دهد؛ مثل بازی «هوی رین». حالت دوم این‌که بازی سوم شخص است؛ اما کاربر، کارکتر را فقط با اشاره و کلیک کردن[4] موس راه می‌برد و هیچ تحرکی در بازی نیست، مثل بازی «سیبریا»[5] که با کلیک کردن بر هر جای اتاق، کارکتر بازی نیز به آن سمت حرکت می‌کند. حالت سوم بازی نیز حالت اول شخص است و کاربر باید با کلیک کردن و انتخاب اشیا معماها را حل کند. مثل بازی «مامور آلیس».[6]

در این سبک بازی، غالبا بازی در یک تصویر ثابت یا یک تصویر متحرک جریان دارد و به کاربر امکان فکر کردن داده می‌شود.     

 معرفی بازی‌های برتر

هوی رین 2010

بی شک یکی از بهترین بازی‌های سبک ماجراجویی را می­توان بازی «هوی رین» معرفی کرد. این بازی در سال 2010 عرضه شد که بازی اختصاصی «کنسول پلی استیشن 3» بود و برای هیچ کنسول دیگری عرضه نشد؛ اما اعلام شد که نسخه کامپیوتری آن در سال 2019 عرضه می‌شود. این بازی توسط استودیو «کوانتیک دریم»[7] عرضه شده است. این بازی زیر نظر خالق بازی «دیوید کیج»[8] ساخته شده است. این بازی از سایت متاکریتیک[9] امتیاز 72% گرفته است. داستان بازی در مورد یک قاتل است که بچه‌ای را دزدیده و در یک چاله گذاشته که چاله به مرور زمان دارد از آب باران پر می‌شود. قاتل از پدر بچه خواسته‌های خاص دارد که پدر برای زنده ماندن بچه، باید آن‌هارا انجام بدهد. کاربر در نقش پدر بچه، یک کارگاه خصوصی، زن خبرنگار و یک کارگاه پلیس بازی می‌کند. این بازی نسبت به نوع بازی کاربر، چندین نوع پایان دارد.

این شرکت علاوه بر بازی «هوی رین»، بازی «فارینهایت 2005»، «بیاند: تو سولد[10] 2013» و بازی «دیترویت: بی کام هیومن[11] 2018» را عرضه کرده است که همه نیز در سبک «هوی رین» است و محتوایی صرفاً ماجراجویی دارند.

سیبریا سال 2002

سری بازی «سیبرینا» توسط «استودیو مایکرویدز»[12] عرضه شده است و از متاکریتک امتیاز بالای 82% و از سایت استیم امتیاز 9 از 10 را گرفته است. این بازی داستان دختری به نام «کیت واکر» است که وارد شهر عجیبی می‌شود. در این شهر یک کارخانه ربات‌سازی وجود دارد. کیت به دنبال پیدا کردن رئیس کارخانه است. کیت، در بازی باید معماهای زیادی را حل کند تا بتواند بفهمد در این شهر چه اتفاقی افتاده است. این بازی توسط شرکت ایرانی «دارینوس» ترجمه شده است.

سری بازی‌های سیبریا عبارتند از:

  1. سیبریا 1، محصول سال 2002؛
  2. سیبریا 2، محصول سال 2004؛
  3. سبریا 3، محصول سال 2017.

واکینک دِد[13]

سری بازی «واکینگ دِد»، داستان دختر بچه‌ای به نام «کلمنتان» است که در زمانی زندگی می‌کند که مرده‌ها زنده شده‌اند و به صورت آدم‌خوار به انسان‌ها حمله می‌کنند. این بازی از سریالی به همین نام الهام گرفته است. در بازی، کاربر باید با انتخاب گزینه‌ها مسیر خود را ادامه دهد؛ مثلا در مقابله با یک زامبی دو گزینه پیش رو است: فرار کند یا حمله برای کشتن؛ که هر کدام اتفاقات خاصی برای کلمنتان پیش می­آورد. در بازی، کاربر باید دیالوگ‌های خود را انتخاب کند که چه چیزهایی بگوید و چه چیزهایی را نگوید و تصمیمات خاص و دشواری بگیرد؛ از جمله رها کردن دوستان در بین زامبی‌ها و دیدن کشته شدن دوستانش یکی از چالش‌های بازی است. شرکت «تل­تیل گیمز» این بازی را به صورت چند قسمت عرضه کرد. قسمت اول آن در سال 2012 عرضه و بعدها نسخه «واکینگ دِد: فاینال سیزن»[14] در سال 2018 به عنوان بهترین بازی ماجراجویی سال معرفی شد.

سری این بازی عبارتند از:

  1. مرده­های متحرک، محصول سال 2012؛
  2. مرده­های متحرک: فصل دوم،[15] محصول سال2013؛
  3. مرده­های متحرک: مرز جدید،[16] محصول سال2016؛
  4. مرده­های متحرک: میشون،[17] محصول سال2016؛
  5. مرده­های متحرک: فصل نهایی،[18] محصول سال2018.

 


 

 

[1]. Adventure.

[2]. Fahrenheit: Indigo Prophecy.

[3]. Heavy Rain.

[4]. Point and click.

[5]. Syberia.

[6]. Agent Alice.

[7]. Quantic Dream.

[8]. David Cage.

[9]. Metacritic.

[10]. Beyond: Two Souls.

[11]. Detroit: Become Human.

[12]. Microïds.

[13]. The Walking Dead.

[14]. The Walking Dead: The Final Season.

[15]. The Walking Dead: Season Two.

[16]. The Walking Dead: A New Frontier.

[17]. The Walking Dead: Michonne.

[18]. The Walking Dead: The Final Season.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *