پژوهش تربیت و بازی و سرگرمی

شیوه تعامل والدین با فرزندان و بازی‌های رایانه‌ای

حجت الاسلام رازی زاده با بیان این که امروز بازی های رایانه ای جزئی از زندگی کودکان است، گفت: بهتر است والدین با فرزندان خود همراه شوند و بدانند کشیدن موبایل یا خاموش کردن کامپیوتر اصلا کار درستی نیست و روحیه فرزند را تخریب می کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش سالانه خانوادگی طلاب و فضلای استان مرکزی شامگاه جمعه از سوی مجمع نمایندگان طلاب استان مرکزی در سالن همایش های مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برگزار شد.  

حجت الاسلام علی رازی‌زاده، کارشناس و پژوهشگر مطالعات بازی‌های رایانه‌ای در این همایش با بیان این که بازی رایانه ای به مثابه یک رسانه، هنر و سرگرمی مطرح می شود، ابراز داشت: مواجهه خانواده با این پدیده در واقع مواجهه با رسانه است چراکه بحث بازی رایانه ای را به عنوان ابزار تأثیر بر روی فرزندان بررسی می شود و برای مواجهه با این مقوله ابتدا باید بدانیم بازی رایانه ای با مخاطب خودش چه کار می کند؟

وی افزود: باید بررسی شود که اگر فرزند ما 24 ساعت در این فضا بازی می کند، چرا خسته نمی شود؟ و چرا جدا کردن او از این فضا دشوار است؟ که مهمترین دلیل این است که بازی رایانه ای برای کاربران حس حضور ایجاد می کنند به این معنا که نوعی یگانگی بین شخصیت درون بازی و کاربر ایجاد می شود.

کارشناس فضای مجازی با بیان این که ارتباط برقرار کردن در بازی رایانه ای با ارتباطی که در فیلم های داستانی متفاوت است، اظهار داشت: در فیلم های داستانی همزاد پنداری ایجاد می شود و با اتفاقی که در آن فضای داستانی می افتد، مخاطب همزاد پنداری می کند ولی در بازی های رایانه کاربر درون فضای مجازی قرار می گیرد و به همین جهت کاربر بازی رایانه ای دو هویت دارد، یک هویت حقیقی و یک هویت مجازی.

وی در ادامه با اشاره به عنصر عاملیت در بازی رایانه ای، ابراز داشت: این عنصر است که آن را جذاب می کند، چراکه اتفاقاتی که در این بازی هست در جهان خارجی اتفاق نمی افتد و اگر هم اتفاق بیافتد عواقب بدی دارد و فرزند ما بدون توجه عواقب خطرناک حقیقی آن در خارج به راحتی می تواند بازی را تجربه کرده و لذت ببرد.

حجت الاسلام رازی‌زاده تأکید کرد: طبق تحقیقی یکی از دانشگاه های معتبر جهان، اطلاعاتی که از بازی های رایانه ای وارد ذهن می شود و می ماند برای کسی که از ضریب هوشی متوسط برخوردار بین 60 تا 70 درصد در آینده باقی می ماند برخلاف رسانه های سمعی و بصری که نهایتا تا 20 درصد در ذهن می ماند و به همین جهت گاهی اتفاقات یک بازی رایانه ای تا 10 سال در ذهن می ماند.

وی با بیان این که خانواده ها دو نوع مواجهه با بازی های رایانه ای دارند، خاطرنشان کرد: یک نوع مواجهه با اصل بازی ها و یک مواجهه هم با کاربران است که معمولا فرزندان ما هستند؛ متأسفانه برخی از خانواده ها بچه های خود را به سمت بازی های رایانه ای سوق می دهند تا از شر آنها خلاص شوند، درحالی که تحت هیچ شرایطی بازی هایی برای رده سنی آنها نیست نباید بازی کنند، همچنانکه بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای همین تلاش می کند.

عضو بنیاد بازی های رایانه ای تأکید کرد: برخی از بازی ها دارای خشونت هستند و متأسفانه یک نگرشی بین خانواده ها است که چون فرزند ما نخبه و باهوش هستند اتفاقی نمی افتد درحالی که برخی بازی ها در حق آنها جفا است ولی نکته مهم آن است که خانواده ها خودشان اهل بازی باشند، چراکه ما نمی توانیم بازی های رایانه ای را از جامعه جدا کنیم و امروز نمی توان جلوی فرزندان را گرفت، بنابراین باید با فرزندان همراه شد.

وی با بیان این که خود خانواده ها بازی های سالم می توانند سرگرم شوند و خودشان بدانند فرزندان شان چه بازی هایی دارند، ابراز کرد: گفتیم در بازی های رایانه ای حس حضور پیدا می شود و اگر فرزندی در حال بازی باشد که خشونت دارد، اگر مادر همان لحظه کامپیوتر را خاموش کنند یا موبایل را از دست او بگیرد، فرزند به شدت عصبانی می شود و اگر اسلحه واقعی داشته باشد به سمت مادر خود شلیک می کند، چراکه نمی تواند از هویت مجازی خود خارج شود.

حجت الاسلام رازی‌زاده تصریح کرد: نباید فرزندان را از بازی های رایانه ای منع کرد ولی باید دانست بازی هایی که آنلاین هستند برای فرزندان ممنوع است و زندگی او را تخریب می کنند و نکته مهم دیگر آن است که خانواده ها باید زمانی را برای بازی فرزندشان مشخص کنند و به فرزند تذکر بدهند که وقت شما در حال تمام شدن است و جواب مثبت را از او بگیرند و این مسأله را مرتب یادآوری کنند و در پایان از فرزند بخواهند بازی را کنار بگذارد تا بتواند به راحتی از هویت مجازی خود خارج شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باز هم تأکید می کنیم کشیدن موبایل یا خاموش کردن کامپیوتر اصلا  کار درستی نیست و روحیه فرزند را تخریب می کند بلکه باید با آرامش و درخواست از فرزند این مسأله صورت بگیرد.

https://rasanews.ir/fa/news/478325/%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *