آموزش درس‌ها و سرفصل‌ها

مراحل طراحی یک بازی

طراحی بازی‌های دیجیتال شامل برنامه‌ریزی، طراحی و توسعه بازی است. هدف اصلی در طراحی بازی‌ها، ایجاد یک بازی جذاب و متفاوت است که توانایی جذب حداکثری بازیکنان را داشته باشد. برای این منظور، طراحی بازی در قالب چندین فرآیند صورت می‌گیرد که به طور خلاصه در زیر توضیح داده می‌شود: 

۱- مرحله طراحی اولیه: در این مرحله، یک بازی‌نامه و طرح اولیه از بازی و اجزای آن، شامل ریزمحتوا، قابلیت‌ها، سطح بازی و … طراحی می‌شود.

۲- مرحله طراحی گرافیکی: در این مرحله، طراحی گرافیکی واسط کاربری، محیط، ابزارها و امکانات و در نهایت طراحی شخصیت‌ها انجام می‌شود.

۳- مرحله برنامه‌نویسی: در این مرحله، برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی کد‌های مورد نیاز برای بازی انجام می‌شود و به طور خلاصه مراحل بازی و اتفاقات درون بازی کدنویسی می‌شود.

۴- تست و بهینه‌سازی: در این مرحله، بازیِ تولید شده، به دقت تست شده و مشکلات موجود شناسایی و سپس رفع شده و بازی بدین ترتیب بهینه‌سازی شده تا بهترین کیفیت و عملکرد را داشته باشد. سپس بازی عرضه بازار می‌شود.

5- بررسی بازخورد و واکنش‌ها: در این مرحله با یک تیم حرفه‌ای و المان‌های مختلف بازخوردهای بازیکنان را بررسی کرده و از نتایج آن، برای نسخه دوم بازی یا تولیدات بعدی استفاده می‌شود.

تهیه و تنظیم توسط حجت الاسلام سیدمهدی مهدوی‌نیا

پژوهشگر و فعال عرصه فرهنگ و رسانه؛ دانش‌پژوه ارشد اخلاق و معارف اسلامی.

1402/2/27

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *