طراحی بازیهای دیجیتال شامل برنامهریزی، طراحی و توسعه بازی است. هدف اصلی در طراحی بازیها، ایجاد یک بازی جذاب و متفاوت است که توانایی جذب حداکثری بازیکنان را داشته باشد. برای این منظور، طراحی بازی در قالب چندین فرآیند صورت میگیرد که به طور خلاصه در زیر توضیح داده میشود:
۱- مرحله طراحی اولیه: در این مرحله، یک بازینامه و طرح اولیه از بازی و اجزای آن، شامل ریزمحتوا، قابلیتها، سطح بازی و … طراحی میشود.
۲- مرحله طراحی گرافیکی: در این مرحله، طراحی گرافیکی واسط کاربری، محیط، ابزارها و امکانات و در نهایت طراحی شخصیتها انجام میشود.
۳- مرحله برنامهنویسی: در این مرحله، برنامهنویسی و پیادهسازی کدهای مورد نیاز برای بازی انجام میشود و به طور خلاصه مراحل بازی و اتفاقات درون بازی کدنویسی میشود.
۴- تست و بهینهسازی: در این مرحله، بازیِ تولید شده، به دقت تست شده و مشکلات موجود شناسایی و سپس رفع شده و بازی بدین ترتیب بهینهسازی شده تا بهترین کیفیت و عملکرد را داشته باشد. سپس بازی عرضه بازار میشود.
5- بررسی بازخورد و واکنشها: در این مرحله با یک تیم حرفهای و المانهای مختلف بازخوردهای بازیکنان را بررسی کرده و از نتایج آن، برای نسخه دوم بازی یا تولیدات بعدی استفاده میشود.
تهیه و تنظیم توسط حجت الاسلام سیدمهدی مهدوینیا
پژوهشگر و فعال عرصه فرهنگ و رسانه؛ دانشپژوه ارشد اخلاق و معارف اسلامی.
1402/2/27