آموزش درس‌ها و سرفصل‌ها

طراحی بازی و توجه به جذابیت

در طراحی یک بازی، مهم‌ترین نکته جذابیت و جذب حداکثری بازیکن است لذا در این مرحله برای جذب بازیکنان باید به موارد زیر توجه شود:

  • قابلیت جذب: بازی باید قابلیت جذب بازیکنان را داشته باشد. محتوا و قابلیت‌های بازی باید جذاب و منحصر به فرد باشد و از محتواها یا قالب‌های غیر جذاب پرهیز شود. این جذابیت شامل تک‌تک اجزاء یک بازی می‌شود.
 
  • سطح بازی: سطح بازی باید به گونه‌ای طراحی شود که بازیکنان خسته نشوند و همچنین برای بازی مجدد بازیکنان جذاب باشد.
 
  • مهارت‌های شخصیت‌ها: شخصیت‌ها باید با مهارت‌های منحصر به فردی عکس‌العمل نشان داده و رفتار کنند تا باعث جذابیت و بی‌سابقه‌ای برای بازیکن شوند.
 
  • گیم‌پلی: همچنین یک تولیدکننده باید توجه کافی به بحث گیم‌پلی بازی قائل شود. چراکه یکی از ارکان اصلی و مستقیم در جذب بازیکن و خریدار همین گیم‌پلی بازی است لذا گیم‌پلی نیز باید شامل نکات و ویژگی‌هایی باشد که باعث بالا رفتن سطح تفکر و جذابیت برای بازیکنان شود.
 

به طور کلی می‌توان گفت: در طراحی بازی، ابتدا نیازمندی‌های بازی تعیین می‌شود. این نیازمندی‌ها شامل داستان، محیط، شخصیت‌ها، قوانین بازی و … می‌شوند. سپس با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند موتور بازی، نرم‌افزارهای سه بعدی و ابزارهای طراحی، بازی طراحی می‌شود. در این مرحله، طراحان باید به جزئیات بسیار کوچک بازی توجه کنند.  

با توجه به این نکات، طراحی بازی‌های جذاب و پرطرفدار امری مهم و حساس است که با همکاری تیم‌های چند‌رشته‌ای و متخصص (از جمله طراحان گرافیکی، برنامه‌نویسان، نویسندگان داستان و…) انجام میگیرد.

تهیه و تنظیم توسط حجت الاسلام سیدمهدی مهدوی‌نیا

پژوهشگر و فعال عرصه فرهنگ و رسانه؛ دانش‌پژوه ارشد اخلاق و معارف اسلامی.

1402/2/27

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *