آموزش سواد بازی

سواد بازی چیست؟

سواد بازی‌های دیجیتال چیست؟

سواد بازی به مفهوم توانایی فهمیدن،‌ استفاده کردن و ارزیابی بازی‌های ویدئویی و بازی‌های کامپیوتری اشاره دارد.

این عبارت شامل مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش‌هایی است که به افراد کمک می‌کند تا بازی‌های دیجیتال را به صورت کامل و بهتری تجربه کنند و از آن‌ها لذت ببرند.

همچنین،‌ سواد بازی‌ دانشی است برای شناخت بهتر بازی‌ها و بررسی و تحلیل آموزش‌هایی که در ضمن بازی انجام می‌شود. و به طور کلی وظیفه سواد بازی‌های دیجیتال ایجاد قضاوت صحیح و فهم عمومی از قالب بازی و همچنین معرفی معیارهای سنجش برای انتخاب بازی متناسب با نیازها و علائق، سن، جنس، وضعیت اقتصادی و فرهنگی است.

بنابراین می‌توان گفت سواد بازی شامل موارد زیر می‌شود:

1. فهم قوانین و قواعد یک بازی:

که به معنای یادگیری و فهم بهتر قواعد یک بازی،‌ سیستم‌های کنترل بازی و مکانیک‌های بازی می‌شود.

2. پیامدها و تاثیرات بازی:

دانش سواد بازی در ارتقای فهم انسان نسبت به پیامدها و تاثیرات بازی، و بررسی و تحلیل بازی تاثیر مستقیم و بسزایی دارد. این دانش به انسان کمک می‌کند تا یک بازی را آنچنان که هست ببیند، نه آنچنانی که ادعا دارد یا نشان می‌دهد.

3. معرفی معیارهای سنجش بازی:

یکی از مهم‌ترین وظایف سواد بازی ارائه معیارهای دقیق و علمی برای سنجش بازی‌ها، متناسب با نیازها و علائق، سن، جنس، وضعیت اقتصادی و فرهنگی است. لذا می‌توان گفت با یادگیری سواد بازی، می‌توانیم نگاه صحیح‌تر و در نیتجه استفاده بهتری از بازی‌های دیجیتال داشته باشیم.

4. استراتژی‌پردازی:

این مورد شامل توانایی تشخیص الگوها،‌برنامه‌ریزی راهبردی و انتخاب بهترین راه‌حل‌ها در بازی است. استراتژی‌پردازی در بازی‌های استراتژیک مانند بازی‌های جنگی و استراتژیک بسیار مهم است.

5. حل مسئله و تصمیم‌گیری:

سواد بازی‌های دیجیتال به انسان توانایی حل مسائل پیچیده و تصمیم‌گیری در شرایط سخت را می‌آموزد. این مورد شامل تحلیل وضعیت‌ها،‌اولویت‌بندی و تصمیم‌گیری سریع،‌ به موقع و با کمترین درصد خطا حول بازی‌های دیجیتال می‌شود.

6. مهارت‌های تعاملی:

که شامل توانایی همکاری و رقابت با سایر بازیکنان می‌شود. این دانش با مشارکت‌های بازی‌های آنلاین،‌ مدیریت تیم و برقراری ارتباط با دیگران درون بازی در ارتباط است.

7. اصول اخلاقی:

دانش سواد بازی‌های دیجیتال به ما توانایی ارزیابی و فهمیدن مسائل اخلاقی و ارزشی در بازی‌ها و رفتار مناسب در محیط آن‌ها را می‌دهد. مانند احترام به حقوق دیگران،‌ انجام رفتارهای اخلاقی در بازی‌های چندنفره و پیروی از قوانین و قواعد بازی و…

در کل می‌توان گفت سواد بازی‌های دیجتال برای بهتر لذت بردن و استفاده صحیح‌تر از یک بازی دیجیتال اهمیت زیادی دارد و می‌توان ادعا کرد که تنها با این دانش است که بهره‌وری و استفاده هرچه بهتر از یک بازی صورت می‌گیرد.

 

تهیه و تنظیم توسط حجت الاسلام سیدمهدی مهدوی‌نیا

پژوهشگر و فعال عرصه فرهنگ و رسانه؛ دانش‌پژوه ارشد اخلاق و معارف اسلامی.

7 تیرماه 1402 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *