شاید بتوان به جرأت گفت که بار اصلی رشد و فراگیری گیم توی چند سال اخیـر مخصوصـا از زمان شروع اپیدمی کرونا، روي دوش فعالان تبلیغی ـ ترویجی این صـنعت بـوده کـه عمـده ایـن ماموریت رو هم استریمرها و بلاگرهاي بازی انجام دادن. این گروه نقش جارچی رو براي صـنعت گیم بازي میکنن.
مجلات و سایت هاي تخصصی بازی از قدیمیترین فعالان این گروه هسـتن کـه از خیلـی قبلتر توی کشور فعالیت داشتن انتشار اخبار صنعت گیم (از اخبـار بازي هـا گرفتـه تـا گـزارش رویدادها، تکنولوژی های مرتبط و…)، معرفی و نقد و بررسی بازي هـا، اطلاعرسـانی رویـدادها، انجام و نشر مصاحبه و حتی ارزیـابی و نمره دهـی بـه بازی هـا از فعالیتهـاي ایـن مجلـهها و سایت هاست.
همونطور که میدونید نسخه چاپی مجـلات تخصصـی بـازي تـا چنـد سـال قبـل طرفداراي زیادي داشت ولی بعد از همهگیر شـدن اینترنـت و گوشـیهاي هوشـمند و تحـولات زیادي که براي صنعت چاپ و نشر و نظام مصرفی اون پیش اومد، عمر مجلههاي چاپی عملا به سر اومده. البته بیشتر این مجلهها به اینترنت کوچ کـردن و فرمتهـاي دیجیتـال مـثلا نسـخه الکترونیکی، مجلههاي ویدئویی، مقالههاي وبلاگـی و پادکسـتها جـاي نسـخه چـاپی اونـا رو گرفتن سایت هاي تخصصی بازي هم تا مدت زیادي مدعی بلامنـازع بلاگـري تـوي حـوزه بازی بودن ولی با رایجتر شدن شبکه هاي اجتماعی و پیامرسان ها و بیشتر شدن اسـتفاده از منـابع و پلتفرم هاي بینالمللی، این انحصار هم شکست.
البته در حال حاضر سایت هاي تخصصـی بـازي مرجعیت و رسمیت نسبی خودشون رو حفظ کردن و از طریق وصلشدن به سیستم عرضه (مثلا فروشگاه آنلاین داشتن)، اجراي تبلیغـات پـولی (یعنـی دریافـت سـفارش و اجـراي تبلیغـات)، فعالیت مناسب توي شبکههاي اجتماعی (مثلا حضور فعال و همزمان توي چندتا شبکهاجتماعی و پیامرسان) و استفاده از مدیوم هاي جدید توي تولید محتوا (مثل ساختن برنامه هاي مختلـف ویدئویی، پادکست، اینفوگرافیک، انتشار تریلر بازي ها و ) بقاي خودشـون رو تضـمین کـردن. لازم به ذکر است که تعداد کمی از این سایتها وابسـتگی مـالی مسـتقیم بـه بعضـی سـازمان هاي دولتی یا خصوصی (مثلا سایت بازیبان که زیرنظر سازمان سراج فعالیت می کنه) دارن.